דפים

יום חמישי, 4 באוקטובר 2012

מתחילים לקרוא (גם ברשת האינטרנט)

זהו זה. החגים כבר (כמעט) חלפו, היורה כבר התארח כאן, הֵפִיחַ ריח כלשהו של תקווה, על פי תחושתי.

זה הזמן לצאת לְדרך ההוראה וההוראה המתקנת בקריאה, ברוח אופטימית ובמבט תקשובי.

ברשת האינטרנט מוצעים מבחר אתרים בתחום הוראת הקריאה, מרביתם ללא תשלום, אך דורשים הרשמה קצרה. לעניות דעתי ומניסיוני האישי, מרבית האתרים, ראויים, מקצועיים, מתאימים לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים אך גם לתלמידים "רגילים".
ברשומה זו אסקור בקצרה מבחר אתרים העוסקים בהוראת הקריאה ובהוראה מתקנת בקריאה.
ממליצה לערוך סיור בכל אחד מהאתרים ולהתנסות בהם לפני שילובם בעבודה היום יומית.

התוכנית גמבה פותחה על-ידי מט"ח בליווי אקדמי ופדגוגי של מרכז חדד באוניברסיטת בר אילן. 
לתוכנית 2 חלקים: חלק 1 המתמקד בעיצורים ובתנועות, חלק 2 המכוון לטפל בתופעות ייחודיות".
התכנית ניתנת חינם, אך יש לבצע תהליך הרשמה קצר. ההרשמה מאפשרת למורים לבנות תפריט ייחודי לכל תלמיד ותלמידה; התלמידים יקבלו מידע רציף על הצלחותיהם; והמורים יקבלו דו"ח מקיף על הפעילות של כל תלמיד ותלמידה: מספר פעמים שביצעו פעילות, ורמת תפקודם בכל פעם.
מצטטת מהאתר:
"התכנית גמבה 1 היא הראשונה בסדרת כלים, שעניינם הוראה מתקנת בקריאה לתלמידים מתקשים ו/או לקויי למידה. התכנית יכולה לסייע גם לתלמידים רגילים, הזקוקים לתרגול נוסף בשלבים הראשוניים של רכישת הקריאה. התכנית מתאימה לטווח רחב של גילים: העיצוב והפנייה אל הלומדים מתאימים גם לתלמידים בכיתות גבוהות.
בתכנית זאת התלמידים רוכשים את יכולות הקריאה הבסיסיות באופן שיטתי ומדורג, באמצעות מגוון רחב של סוגי תרגילים ובעזרת אלפי מילים ומאות משפטים. התכנית מודולארית, ולכן המורים יכולים לבחור לכל תלמיד ותלמידה את שלב הלמידה ואת סוג התרגול הנחוץ להם.
התוכנית מניחה שהלומדים מכירים את אותיות הא-ב ואת צליליהן (יחד עם זאת ניתן לתרגל את צלילי האותיות ב"כלי הצירופים"."
יש להדגיש ש"גמבה 1 עוסקת בעיקר בהקניה של כתיב מנוקד. התרגול מתחיל בתרגול פונולוגי ובהתאמה גרפמית פונמית לשם שליטה מלאה בעיצורים ובתנועות וקידוד תקין. "

"התכנית גמבה 2 - תופעות ייחודיות היא השנייה בסדרת כלים, שעניינם הוראה מתקנת בקריאה לתלמידים מתקשים ו/או לקויי למידה, במיוחד במעבר לטקסט חסר ניקוד. התכנית יכולה לסייע גם לתלמידים רגילים, הזקוקים לתרגול נוסף בשלב המעבר מטקסטים מנוקדים לטקסטים חסרי ניקוד. התכנית מתאימה לטווח רחב של גילים: העיצוב והפנייה אל הלומדים מתאימים גם לתלמידים בכיתות גבוהות.
יש להדגיש ש"גמבה 2 עוברת לתופעות מיוחדות בשפה העברית, תוך התייחסות לשתי מערכות הכתיב בהן הייצוג הכפול והמורכב של אותיות האהו"י, הייצוג הכפול של אותיות בכ"פ, תופעות מיוחדות בעקבות אותיות גרוניות (ח'/ע') וש שמאלית. כל זאת תוך כדי הקפדה על חשיפה לאוצר מילים רחב, תרגול בתוך שדות סמנטיים והקשר תחבירי, וכן עבודה מטה- קוגניטיבית ומתן פיגומים ובקרה."
גם באתר גמבה 2 מוצג רציונל התוכנית ומידע נוסף.
להתרשמות כללית מאתר גמבה 2, מזמינה לצפות בסרטון מתוכו, המסביר ומדגים את ההבדל בין אותיות דגושות לאותיות רפות:

אתר מומלץ נוסף הוא מילה היא רק התחלה של חגית אמסטרדם פרנקל, מורה וגננת ושילוב במתי"א שומרון. חגית מספרת באתרה: "כמורה וגננת שילוב, אני עובדת עם ילדי הגיל הרך גנים וכיתות היסוד ומלווה אותם בשלביהם הראשונים בעולם הקריאה והכתיבה. וכך, כשאני רואה את הדרך שהם עוברים, את הקשיים ולעיתים התסכול, נולד בי הצורך לעזור להם ולעבור אתם צעד אחר צעד את הדרך וכך נולדו לי הסיפורים והפעילויות הנלוות שדרכם יכולה לעזור בקידומם."
באתר ניתן לעבוד עם הילד ולקדמו בקריאה או בהכנה לקריאה בכל שלב בו הוא נמצא, עד להפיכתו לקורא מיומן. כמו כן, מצורפות פעילויות בהבנת הנקרא בהלימה לחינוך הלשוני ולמטרותיו. 

מעִניין לעִניין, ממליצה בחוֹם על ספרה של חגית אמסטרדם פרנקל, היה פעם קמץ בישן (הוצאת צבעונים,2007), "סיפור עלילה שופע צבעים ושמחה שנועד לעזור לילדים בלימוד הקריאה. הגיבור הוא הקמץ הביישן שישב לבדו בגן. שאר התנועות - שהן חבריו הטובים - מצטרפות אליו בזו אחר זו, וכל אחת משתמשת בצליל שלה ומוסיפה אותו למאגר. התנועות עוצבו כיצורים חיים, והילדים יכולים להפנים דרכן את עקרון הסמל הגרפי המציין תנועה. בדרך מיוחדת זו הם רואים את התנועה וגם שומעים פעמים רבות את הצליל שלה."
הספר מתאים לילדי גן חובה ולכיתות א בחינוך הרגיל, ולתלמידים בכיתות ב - ג המתקשים ברכישת הקריאה.

האתר בסימן קריאה - כה פשוט וטוב לדעת קרוא וכתוב, מוקדש לזִכרה של שרה אל-רם (1937-2006), מורה ומנהלת, שניהלה גם את סניף ניצן רמת גן. שרה חיברה חוברת לימוד קריאה המיישמת את עקרונות הלימוד בהם האמינה ולפיהם פעלה. החוברת היא הבסיס לאתר. הלימוד מחולק ל-6 שלבים, המדורגים על פי התנועות, כאשר כל שלב מחולק למספר שיעורים. בכל שלב - דפי לימוד הניתנים לשמירה במחשב האישי ולהדפסה.

באתר שלומית אולצ'יק - שלומדים מוצגים תומכי זיכרון ל"סימני הניקוד" במצגות פשוטות ובדפי עבודה נלווים. אלה מכוונים לבסס את השליטה באבני היסוד בקריאה. אישית, אינני "מתחברת" לתומך הזיכרון של הקמץ, משום הקונוטציה האלימה: "הקמץ דומה לפָטיש והוא נותן מכה לאות. אלף אומרת: אָ, כי "כואב" לה, לכן אלף עם קמץ אומרת אָ . A". יחד עם זאת, לעניות דעתי ומניסיון אישי, תומכי הזיכרון של שלומית אולצ'יק עשויים לקדם את השליטה באבני היסוד של הקריאה.
מעלה להלן סרטונים קצרצרים מ-YOUTUBE, ללא מלל קולי, המציגים את תומכי הזיכרון:
מוסיפה קישור לסרטונים נוספים ב-YOUTUBE, המדגימים את ההבדל בין אותיות דגושות לאותיות רפות על-פי שלומית אולצ'יק:
גם ספר הניקוד של הגמדים, פרי יצירתה של שלומית אולצ'יק (כתיבה ואיורים), שהפורמט שלו "גמדי", עשוי לבסס את הידע של "סימני הניקוד". ממליצה בחוֹם על הספר, המונח בספרייתי וששימש אותי בעבודתי בעבר, למרות הקונוטציה השלילית של תומך הזיכרון של קמץ-פתח!

מְעֵבֶר להוראת אבני היסוד בקריאה, יש לטפח ולבסס אצל התלמידים את שטף הקריאה, דהיינו: היכולת לקרוא טקסט במדויק, במהירות ובאינטונציה המתאימה. תלמידים הקוראים באיטיות ובאורח בלתי רציף, יתקשו לעיתים להבין את הנקרא. שטף הקריאה יאפשר להם ולמוריהם להקצות את הזמן ואת המשאבים הדרושים להם להבנת הנקרא.

לצורך הטיפוח של שטף הקריאה, צוות הפיתוח של מט"ח בנה אתרים מתאימים, בעברית, באנגלית ובערבית.
מטרת האתר שטף קריאה בעברית, המתאים לתלמידים מכיתה ג' עד כיתה י"ב, היא הגברת שטף הקריאה באמצעות אימון ותרגול במחשב. 
האתר מכיל טקסטים קצרים ב-4 רמות קושי, שנקבעו, בין היתר, על-פי אורך הטקסט, מורכבותו והנושא הנדון בו. הסוגות ונושאי הטקסטים רבים ומגוונים, וכך התלמידים יכולים לבחור נושא שמעניין אותם. 
רוב הזמן התלמידים יכולים לעבוד באופן עצמאי, בקצב המתאים להם, ולהציב לעצמם מטרות ממוקדות, תוך קבלת משוב על הישגיהם. לצורך מעקב אחר ההתקדמות התלמידים, הנתונים של הרשומים במערכת נשמרים, באמצעות מדידות הזמן שהם מבצעים.
באתר מוצג מידע להורים ולמורים וכן רקע תיאורטי בנושא שטף קריאה וכן המלצות יישומיות לקידום השטף, מְעֵבֶר לפעילות באתר.
מזמינה לקרוא כתבה (גם) בנושא אתר "שטף קריאה" באתר YNET הורים (24.8.10).

צוות הפיתוח של מט"ח הקים שני אתרים נוספים המכוונים לקידום שטף קריאה - באנגלית ובערבית.
הראשון - שטף קריאה ENGLISH, שמטרתו  הגברת שטף הקריאה באנגלית באמצעות אימון ותרגול במחשב. האתר מתאים לתלמידים מכיתה ו' עד כיתה יב'.
מצטטת מהאתר: "ילדים שהתקשו ברכישת שפת אם יתקשו בדרך כלל גם ברכישת שפה שנייה. אותם קשיים שהם חוו בעת רכישת השפה הראשונה על פי רוב יבואו לידי ביטוי בתהליך רכישת השפה הנוספת. התערבות מוקדמת, הכוללת אימון רב בקריאה בשילוב עם עבודה על אוצר מילים עשויה לשפר את שטף הקריאה בשפה שנייה."
לאחרונה עלה לרשת אתר נוסף מבית מט"ח, המכוון לטיפוח שטף קריאה בערביתמידע על האתר מוצג במדור חינוך מיוחד באתר מט"ח. 

אורית אבן חיים, מורה ומדריכה לשילוב התקשוב בהוראה בחינוך המיוחד (והמורה הנפלאה שלי בהשתלמות "היכרות עם כלי גוגל"), מציעה באתרה "אשנב לחינוך" להיעזר בתוכנת  spreeder לשיפור שטף הקריאה. אורית מציעה גם להיעזר ב-POWERPOINT לשיפור קצב ואיכות הקריאה. דרך נוספת המוצעת על ידה - 

הקלטה באמצעות תוכנת Audacity (ר' הסבר באתר). 



עוד על קריאה ברשת, תומכי זיכרון ושטף קריאה - (אולי) ברשומה נפרדת בהמשך הדרך.

להתראות,
אילנה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה