דפים

יום רביעי, 5 בספטמבר 2012

ניצחון הרוח - מחשבות וקישורים (גם) נוכח המשחקים הפארא אולימפיים

בשבוע שעבר שודרה בערוץ 10 כתבה על גבריאל מוניז בן ה-11 שנולד ללא כפות רגליים. למרות זאת, הוא לא נתן למגבלה שלו להשפיע עליו, והקדיש את כל זמנו לכדורגל כמו רוב הילדים בארצו.
לאחרונה זומן למחנה אימונים בברצלונה. 
"המגבלה היא רק בראש", סיפר המאמן ז'וזה לופז. "הוא הוכיח את זה לכל העולם. הוא שובר מוסכמות".
בגיל 11 גבריאל כבר ניצח.

ניצחון נוסף מוצג בהרצאתה של האקטיביסטית קרוליים קייסי באתר TED, "לראות מעבר למגבלות". 
קרוליין קייסי מספרת את סיפור חייה המדהים החל מתגלית מפתיעה. בהרצאתה הקוראת תיגר על התפיסות שלנו, קייסי מבקשת מכולנו להרחיק אל מעבר למגבלות שאנו עשויים לחשוב שיש לנו. 
האם אתם יכולים לזכור מה רציתם להיות כשהייתם בני 17?

גם בזה נבבה, הרץ למרחקים ארוכים, הינו מנצח. בזה, עם עיוורון מלידה, רץ בליווי מתנדב כאשר השניים קשורים זה לזה במותן או בפרק היד. הוא מדורג חמישי בעולם במרתון בין הרצים העיוורים. באוקטובר 2007 השתתף במרתון אמסטרדם והגיע למקום הראשון. בזה ייצג את ישראל בגאווה במשחקים הפארא אולימפיים בבייג'ין ולאחר מכן טיפס על הר האוורסט.
"מה זה ספורט, אם לא ניצחון הרוח על החומר? התעלות הנשמה על הגוף? במקרה של בזה נבבה בן ה-22, הנשמה נתקלת בקשיי גוף נכבדים, אך יכולה להם."
"ריצה זה אתגר גדול", אומר בזה, "ולעשות 42 ק"מ בעיניים סגורות זה קשה עוד יותר". "קשה לפעמים, אבל הקושי הזה נותן לי סיבה להמשיך". בזה מוכיח נחישות מהי, כיצד להתגבר על מכשולים וקשיים ומוכיח שהשמיים הם הגבול.
הסרט "עיניים בגב", המוצג בהמשך, מספר את סיפורו המרגש של בזה.
מומלץ בחום.










לקראת סיום, מצטטת מהרצאתה של קרוליין קייסי ב-TED:
"...ומי שמאמין באמת -- מי שמאמין מעומק ליבו -- יכול לגרום לשינויים להתרחש. אנחנו צריכים לגרום להם להתרחש, כי כל אחד ואחד מאיתנו -- נשים, גברים, הומואים, סטרייטים, מוגבלים, מושלמים, נורמליים, מה שלא יהיה -- כל אחד ואחד מאיתנו צריך לשאוף למיטבו. אני כבר לא רוצה שאנשים יהיו בלתי נראים. כולנו צריכים להיות כלולים. וצריך להפסיק עם התוויות, התוויות המגבילות והמצמצמות. אנחנו לא צנצנות ריבה. אנחנו אנשים יוצאי דופן, שונים ונפלאים.
תודה רבה."

לסיום, בהקשר לתוויות, חשוב, בעיניי, לקרוא את מאמרה של ד"ר גבריאלה עילם, איך לדבר ולכתוב על אנשים עם מוגבלות? מטרתה של ד"ר עילם במאמר משנת 2007 היא להתחיל בגיבוש קווים מנחים ומינוח לדיבור וכתיבה על אנשים עם מוגבלות באופן שוויוני ומנומס המכבד את היותם של כל האנשים בחברה בני אדם שנולדו בצלם.
תחשבו על זה...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה