דפים

יום שישי, 21 בספטמבר 2012

קולנוע מיוחד מקוון: "כמה קשה זה יכול להיות" - לקות למידה (2)

שמחה לארח אתכם שוב בקולנוע מיוחד מקוון.
גם הפעם נושא המפגש הקולנועי הינו לקות למידה, כאשר במוקדו - הקרנה של הרצאות אקדמיות מקוונות, שיחות, ראיונות ומבחר תוכניות טלוויזיה.

מזמינה שוב להתרווח בכורסא ולצפות בהרצאות.
אפשר, כמובן, לבקש מהמקרין לעצור את ההקרנה מעת לעת.
(...ומעִניין לעִניין...בענייני קולנוע...נזכרת בדמותו של אלפרדו, מקרין הסרטים בסרט הנפלא "סינמה פרדיסו" בבימויו של ג'וזפה טורנטורה.)

אני בוחרת לפתוח בהרצאה קצרה של דר' יהודית אל-דור, מנהלת גף לקויי למידה במשרד החינוך, המדברת על תופעת לקות הלמידה.



מוסיפה קישור למבחר הרצאות המוצגות באתר הערוץ האקדמי של אוניברסיטת חיפה. ההרצאות התקיימו בכנס בנושא "למידה ולקויות למידה" שנערך באביב 2006 בנושאים שלהלן: הבנת צופן הכתב העברי בקרב ילדים בגילאי ביה"ס היסודי, התאמת תיאוריות של מרכיבים לשוניים לילדים לקויי למידה, בניית תכניות לימוד חדשניות עפ"י ממצאי המחקרים.
משך כל אחת מההרצאות: 27 דקות.

חלק א' -  פרופ' איריס לוין  

חלק ב' - פרופ' איריס לוין וד"ר תמר קציר

חלק ג' - ד"ר ורד וקנין וד"ר תמר קציר

הרצאה נוספת של ד"ר תמר קצירנפלאות הקריאה: מן המוח אל המחברת - התקיימה בכנס "בכור המהפכה- סדרת הרצאות לזכרו של פרופ' אהרון קציר", שנערך באוניברסיטת תל אביב בתאריך 2.3.2009. משך ההרצאה - כשעה, החל מדקה 10.

ב-6.7.2010 נערך באוניברסיטת חיפה כנס בנושא "ליקויי למידה ועוד...תפקוד לאורך מעגל החיים" עדויות מהחיים וממצאי מחקרים".
מזמינה להתרווח שוב בכורסא ולצפות במבחר הרצאות שנישאו בכנס. גם הרצאות אלה מוצגות באתר הערוץ האקדמי של אוניברסיטת חיפה.
העדויות האישיות שהוצגו בכנס - מרתקות ומרגשות, בעיניי.

בהרצאה עדות אישית: ההתמודדות היום יומית עם לקות למידה - ח"כ אלי אפללו מספר על ההתמודדות האישית שלו עם לקות למידה מהיותו ילד ובהמשך כהורה לילד עם ליקויי למידה ועד לתפקידיו הציבוריים השונים. עדות אישית של איש ציבור עם ליקויי למידה.
משך ההרצאה: 19 דקות.

בהרצאה ליקויי למידה ועוד... - ד"ר שרה רוזנבלום, ראש החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה,  מסבירה מהי לקות למידה, מה מצפים מאנשי המקצוע באבחון ובטיפול ומגלה מה באמת חשוב בהתמודדות עם הלקות.
משך ההרצאה: 43 דקות. 

בהרצאה מה בין שעון, גרף ומברשת שיניים? ADHD: איך לעבור את היום בשלום?, שהוצגה גם בהקרנת הבכורה של הקולנוע המיוחד המקוון, שולי שיינוולד, אם לנער המתמודד עם לקות למידה מדברת על ההתמודדות הבלתי פוסקת עם תסמונת ADHD, תסמונת הפרעת קשב והיפראקטיביות.
משך ההרצאה: 22 דקות.

בהרצאה ההתארגנות בחיי היום יום "Time out or out of time" דרכים לאבחון - ד"ר נירית ליפשיץ מהחוג לריפוי בעיסוק בקריה האקדמית אונו מתארת את המקרה של איתי, ילד כבן 11, שהופנה על-ידי יועצת בית ספרו לקליניקה לטיפול בריפוי בעיסוק בגלל חשד שיש לו קשיי התארגנות.  ד"ר ליפשיץ מציגה מחקר שמטרתו לכוון למציאת כלים שיאפשרו לאבחן ילדים עם קשיי התארגנות.
משך ההרצאה: 35 דקות.


כרמית פריש נושאת הרצאה בנושא How do you Do-Eat - אבחון להערכת התפקוד היום יומי בקרב ילדים עם ליקויי למידה / סרבול מוטורי ADHD. "כשמדברים על ליקויי למידה פעמים רבות עוסקים בנושא רק בשדה האקדמי ולא מתעמקים בהאם ואיך הם מצליחים להתמודד עם פעולות יומיומית פשוטות. כרמית פריש מסבירה מהם תפקודי יום יום, מה חשיבותם ומציעה הצעות ליישום קליני בילדים ומבוגרים."
משך ההרצאה: 26 דקות.

ד"ר שרה רוזנבלום, ראש החוג לריפוי בעיסוק באוניברסיטת חיפה, נשאה הרצאה נוספת בכנס - הערכה ממוחשבת של דיסגרפיה בקרה ילדים ומבוגרים, ספרות עדכנית וממצאי מחקרים. בהרצאתה שאלה איזו משמעות יש לכתיבה לאורך החיים ומה הקשר שלה לתפקודי היום יום והסבירה איך ניתן לאתר ולנתח קושי בכתיבה ומה מספקת המערכת הממוחשבת כדי להבין את תהליך הכתיבה.
משך ההרצאה: 29 דקות.

במהלך הכנס הציג גיא פינקלשטיין, מנכ"ל עמותת לשם, את סיפורו האישי בהרצאה דיסגרפיה: לקות למידה ספציפית, סיפור אישי והמחשה.
משך ההרצאה: 29 דקות.

ממליצה בחום לצפות בגיא פינקלשטיין גם בשיעור בלקויות למידה - חולשה שהופכת לכוח ששודר במאקו לילדי הדרום.
משך השיעור: 45 דקות.

סיפורו של גיא פינקלשטיין מוצג גם בתוכנית "כנגד כל הסיכויים" ששודרה בערוץ 2. אכן כנגד כל הסיכויים, גם בעיניי.
משך התוכנית: כ-25 דקות.

אביב נוף, פסיכולוג קליני, מרכז ההוראה בקורס "פסיכולוגיה התפתחותית" באוניברסיטה הפתוחה, מדבר על התמודדות יעילה עם אתגרי החיים במשפחות של ילדים עם לקויות למידה בהרצאה שנשא בשיח פסיכולוגים בנושא "משבר: חרדה, טראומה ואבדן - דרכי התמודדות ומניעת נזק".
משך ההרצאה: כ-35 דקות.

בהקשר להורים מעלה קישור לשיחה קצרה המוצגת בערוץ האקדמי של אוניברסיטת חיפה, בה ד"ר אמיר גילת משוחח עם ד"ר מלי דנינו, מנכ"ל אגודת ניצן, המתראיינת על ספרה ההורה כמאמן, שיצא לאור בהוצאת רימונים לפני כשנתיים. בשיחה מסבירה דנינו על התפתחות המחקר והידע בתחום לקויות הלמידה ועל חשיבותו של ההורה בסיוע לילד לקוי למידה.
משך השיחה: 11 דקות.

עוד על הספר בשיחה של טלי ליפקין שחק עם ד"ר מלי דנינו בתוכנית "ערב חדש" בתאריך 23.4.2011.
משך השיחה: כ-5 דקות.

ניתן לצפות בד"ר מלי דנינו  גם בתכנית "העולם הבוקר" בערוץ 2, בהנחייתם של אברי גלעד והילה קורח, בתאריך 9.8.2010. נושא השיחה: אבחון ליקוי למידה. לצפייה בשיחה יש להעביר את הסמן לדקה וחצי מראשית הסרטון.
משך השיחה: כ-8 דקות.

ראיון עם ד"ר עמליה עינת, ראש תחום הטיפול הרגשי במרכז התמיכה לסטודנטים לקויי למידה במכללה האקדמית תל-חי, בתוכנית "יומן קריאה" בערוץ האקדמי בשנת 2007, עוסק בספרה "כתב אישום - ליקויי למידה, נשירה ועבריינות" בהוצאת הקיבוץ המאוחד. 
הספר, אותו כתבה יחד עם בנה, ד"ר תומר עינת,  מציג מחקר החודר לנפשם של אסירים ולנרטיב האישי שלהם, ומנסה להעניק הבנה חדשה באשר לגורמים שכיוונו רבים מהם אל הפשע.
משך הראיון: כ- 5 דקות.


מוסיפה קישור לסרטון קצרצר של פורטל עוגן בו ד"ר עמלה עינת מדברת על ליקויי למידה: הפצע שלא עובר.
לדבריה, "...הבנה, קבלה, תמיכה...ככל שנקדים כך הפצע יהיה שטחי יותר. הוא יהיה תמיד, אבל הוא יהיה שטחי ואפשר יהיה להתמודד אִתו".

מוסיפה קישור למידע אודות מבחר מספריה של ד"ר עמלה עינת בנושא לקות למידה:
מפתח לדלת נעולה: לפרוץ את מחסום הדיסלקסיה (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000)  
מפתח לדלת נעולה: הורים מול מחסום הדיסלקסיה (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2003)
כתב אישום: ליקויי למידה, נשירה ועבריינות (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006) בשיתוף עם בנה, ד"ר תומר עינת
דימוי עצמי במראת הדיסלקסיה: מורים במילכוד (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2006)  
סיפורה של חני: (שיטת חנהל'ה) (הוצאת יסוד, תשס"ו 2006)
נחיתה קשה: לקויי למידה בזירת התעסוקה (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2009) 
"וכשאני לעצמי - מה אני?": סוגיות והורות של בוגרים עם ליקויי למידה (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2011)


על ספרים בנושא לקות למידה המכוונים לילדים ולנוער - ברשומה אחרת...

צפייה מהנה!
אילנה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה