דפים

יום שבת, 29 בספטמבר 2012

ספרות ילדים ונוער (1): לקות למידה

בהמשך לשתי הקרנות מקוונות בנושא ליקויי למידה שהעליתי עד כה לבלוג, שכוונו בעיקרן לאנשי מקצוע ולהורים, ברשומה זו אציע מבחר ספרי קריאה לילדים ולבני נוער להם לקויות למידה ו/או הפרעות קשב וריכוז. הספרים מכוּוָנים לאפשר לילדים ולבני נוער אלה להזדהות עם הגיבור/ה, לגלות בו/ה את עצמם ולהתמודד עם הלקויות. 

בספר רק טילי מבינה מאת שלומית רון (בהוצאת המחברת, 2009) מוצג סיפורה הנוגע ללב של קרן, ילדה המתמודדת עם קשיים חברתיים, משפחתיים ולימודיים, הנוגעים להיותה לקויות למידה. טילי היא כלבת הסודות שלה, תמר היא חברתה האמיתית וארז, התלמיד החדש בכיתה, הוא באמת ילד מיוחד.
שלומית רון, שחקנית ויוצרת, מציגה עצמה "כילדה לקוית למידה שלא טופלה, למרבה הצער, בדרך הנכונה... כילדה שהסביבה לא הייתה מספיק רגישה לקשיים שלה... כילדה ששרדה את כל תקופת הלימודים ומעבר לזה כבוגרת עם דימוי עצמי נמוך, תסכולים רבים וביטחון עצמי שביר...". בספרה רק טילי מבינה ובהצגת היחיד שלה, "יום יום", שכתבה בעצמה, המבוססת על סיפורה האמיתי, שלומית רון קוראת לכל התלמידים והמבוגרים המסתתרים מאחורי אותיות מתבלבלות, שגיאות כתיב רבות וכדומה, לקום ולומר, "בואו  נאמין  בעצמנו  כי  אנחנו  שווים !!!", לא להתבייש ולא להסתיר כי מי שמסתיר בעצם מפסיד. ומכאן השמים הם הגבול!!"
מוסיפה מבחר ראיונות עם שלומית רון, שבחלקם מוצגים קטעים קצרים מתוך ההצגה "יום יום":




הספר אף פעם לא מלכה מאת ציפי גון-גרוס (בהוצאת הקיבוץ המאוחד וכתר, 2008) מציג את סיפורה של הילי, ילדה דיסלקטית, המתמודדת עם ליקוי הלמידה שלה, על מאבקה בדימוי העצמי, בדעות קדומות, בעוינות של חבריה לכיתה ועוד.
הספר זכה בפרס אקו"ם לספרי ילדים ונוער בשנת 2008.
עוד על הספר - באתר דףדף ובכתבה מאת אפרת בן צור באתר "הארץ". 
מוסיפה קישור לקטע קצר מתוך "אף פ'ם לא", הצגת יחיד בביצוע ידידיה ויטל, על פי הספר:



הספר הסוד של גיל מאת דנה אבירם (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008) מציג את הסיפור של גיל, תלמידת כיתה ד', המספרת: "לכאורה החיים שלי זורמים על מי מנוחות. אני מקובלת, אהובה ותלמידה טובה. יש לי גם אחות תאומה בשם נטע. אבל מתחת לכל אלה מסתתר סוד גדול שאני מסתירה מאז כיתה א'. אני מתקשה לקרוא ולכתוב. את שיעורי הבית והמבחנים עושה לי נטע אחותי, כלומר - עשתה, כי בתחילת השנה הסוד שלי התגלה. נאלצתי להתמודד עם תגובות של חברים של המשפחה שלי ושל המורה אסנת..."
מזמינה לקרוא מידע ופרק מתוך הספר באתר "ניצן".
זהו ספרה הראשון של דנה אבירם, עובדת סוציאלית ברשות בתי הסוהר ושחקנית. ראיון אתה, בשביל בתי, מוצג בפורטל העיר מודיעין.
ביקורות על הספר מוצגות ב"הארץ" ובאתר דףדף.

הספר אני לא מה שאתם חושבים מאת אורית רז (הוצאת כתר, 1988) מספר את סיפורו של יוני, ילד נבון, רגיש, בעל דמיון מפותח, לו לקות למידה. יוני מתקשה בקריאה ובכתיבה ולכן הוא לומד שלוש פעמים בשבוע בכיתה הטיפולית בבית הספר. הוא מתקשה גם בתחומים אחרים, ביניהם" כדורסל. 
בספר יוני חושף את עולמו כילד עם לקות למידה, מתאר את פחדיו, את כעסיו, וכן את החבר הדמיוני שהמציא, העוזר לו להתמודד עם קשייו.
באתר "בין הצלצולים" מוצגת פעילות נלווית לספר, המכוונת לכיתה ב' בחינוך הרגיל.

הספר מהפכת התפוזים של מתי מאת תמי שם-טוב (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2000) הוא סיפור רגיש ומיוחד על מתי, ילדה המתקשה בקריאה, המצליחה להתגבר וזוכה לבסוף למכתב מראש הממשלה על מהפכת התפוזים שלה.
הספר מבוסס על סיפורה האישי של תמי שם טוב, המספרת: "כשהייתי בגילה של מתי גם אני לא ידעתי לקרוא ולכתוב." כמו גיבורת הספר, גם שם טוב "ניצחה את ליקוי הלמידה הקשה ממנו סבלה בעזרת המון רצון וגם דמיון." מאז היא כתבה מבחר ספרים, ביניהם: "רק בשביל מילי" (פרס זאב 1998), "רק גליה רואה אותם", "איך קוראים לך עכשיו" (פרס יד ושם ופרס זאב 2008), "הסיפור של אליעזר בן יהודה" ו"אני לא גנב". בנוסף לספרי ילדים ונוער, תמי שם טוב כותבת גם לתאטרון ולטלוויזיה.
מוסיפה קישור לאתר דףדף, בו הסופרת מספרת על הרקע (גם) לספר "מהפכת התפוזים של מתי".
הספר הומחז להצגהלהלן קטע קצר ממנה:




גלילה רון פדר כתבה סיפור על נער הסובל מליקויי למידה בספרה קשה לי ללמוד (הוצאת מודן, 2001). מצטטת מכריכת הספר: "אני ילד שיודע להסתדר, ותמיד ידעתי ליד מי לשבת, לאיזו מורה לחייך, עם מי להתחבר. אבל בחטיבת-הביניים כל הטריקים שלי לא עבדו. הבנתי את זה טוב מאוד, כשהתבקשתי לגשת אל הלוח ולפתור תרגיל חילוק ארוך. אבל המורה, שחייכה אלי כשהתחנפתי אליה בשיעור הראשון, והשלתה אותי שיהיה לה יחס מיוחד כלפי, לא חייכה אלי כשהתפתלתי וחיפשתי דרך להתחמק. קמתי, ניגשתי אל הלוח, ומיד השתלטה עלי הסחרחורת המוכרת המלחיצה הזאת. המספרים האלה... עור פעם המספרים האלה ! מספרים ומספרים ומספרים, שתיים ושש וחמש, וארבע ושלוש ושני אפסים, ואחד ואחד עשר ושלוש ושלושים . .. למה הם מתערבבים לי? כמה פעמים נכנסת הסִפרה 7 ב-52? איך בכלל יכול מספר להיכנס במספר אחר?"
זהו "ספר אופטימי, המראה שיש דרך להתגבר, ושהדברים בהחלט יכולים להסתדר, עם קצת תשומת-לב, תמיכה ופתיחות של הסביבה."

הספר סיפור מעודד - ספר לגננות, לילדים ולהורים שלהם מאת אושי גרוס (הוצאת ארט פלוס, 2008), הוא ספרו השני של אושי גרוס, שחקן, זמר, בדרן וסופר. 
הספר מציג את התמודדותו של הילד עודד עם לקויות למידה. "אם הוא הצליח - כל אחד יכול!"
הספר משלב סיפור לילדים יחד עם קטעי הדרכה להורים ולגננות, הוא מכוון להקל על הורים וגננות, ובעיקר על הילדים עצמם, בהתמודדות עם בעיות של לקויות למידה והיפראקטיביות. 
ספרים נוספים של אושי גרוס: אין דבר כזה ילד רע! ואני לא ילד רע!.
מוסיפה קישור לשיחה עם אושי גרוס בתוכנית "העולם הבוקר" (17.10.08)
ולכתבה על אושי גרוס ב"מבט לחדשות":



בספר הינשוף שראה הפוך מאת יוסי גודארד (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008), "הוריו של הינשופון מלמדים אותו לקרוא ומגלים שיש לו בעיה מוזרה - הוא קורא הפוך. בלילה שבו נערכת תחרות הקריאה של כל גוזלי הינשופים, מאמצים הוריו של ינשופון  את מוחם ומחפשים פתרון - איך ישתתף בנם בנשף בלי שיגרמו לו בושות. אמו של ינשופון, הדואגת לתדמית של בנה בנשף הקריאה, מוצאת פתרון מבריק לרגע ההופעה כשהיא כותבת לו מילים הטובות לקריאה משני הצדדים כמו: מים; נתן; הגה ועוד - אבל הינשוף הזקן והחכם הוא שמאיר בתגובתו את הפתרון האמיתי..."
זהו סיפור מקורי ומיוחד, המציע להתבונן בעולם מזווית-ראיה שונה. 

הספר דוקטור מרשמלו מלו מאת שלומית כהן אסיף (הוצאת עם עובד, 2002) הוא סיפור בחרוזים לגיל הרך על "יוני יון יודע הכל, רק לספור עד עשר הוא לא יודע בכלל. אמא ואבא המודאגים לוקחים אותו לד"ר מרשמלו מלו, אולי הוא יוכל לעזור."
באתר דףדף שלומית כהן אסיף מספרת: "תמיד התקשיתי במקצוע החשבון. את שיעורי החשבון ביליתי בחלומות רחוקים על ארץ רחוקה ואחרת שאין בה מספרים. כשגדלתי, כתבתי סיפור מחורז על הילד יוני- יון, שלא ידע לספור עד עשר. בעצם הוא ידע, אבל מנה את הספרות בסדר משונה שהמציא לעצמו." (ר' שם).

הספר מה קורא לי? על הקלות והקושי בקריאה ובכתיבה מאת רותי יצחקי ומיכל שני (הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2001), מציג לילדים המתקשים בקריאה ובכתיבה מידע על דיסלקסיה, מבהיר מה מאפיין קשיים ברכישת הקריאה והכתיבה, מתייחס לרגשות ולמחשבות שלהם ומסביר כיצד ניתן לקדם, לעזור ולהפחית מתח וחרדה.
רותי יצחקי היא מחברת ספרי ילדים, מאבחנת ומטפלת בליקויי למידה; ד"ר מיכל שני היא מרצה באוניברסיטת חיפה במגמה לליקויי למידה ובמכללת בית ברל, יועצת וחוקרת בתחום.

בזכות אתר דףדף הנפלא' בייסודה ובעריכתה של נירה הראל, התוודעתי לשני ספרים נוספים במדף שוֹנוּת
הספר הראשון, היה לו קשה למשה מאת צרויה להב (הוצאת עם עובד, 2008), המכוון לגיל הרך, הוא סיפורו של משה, המודאג תמיד מהכישלון הבא.
מצטטת מהספר:
"היה לו קשה, למשה
למזוג בעצמו מיץ מבלי להשפריץ ולשפוך,
להירדם כשהחושך מספר סיפור ארוך,
לזכור איך לובשים נכון את החולצה
ואיפה מתחבאת הנעל שהוא לא מצא..."
"קראתי עתה המלצה חמה על הספר בבלוג ארמון הספרים.
ביקורת על הספר מוצגת גם באתר דףדף ובאתר הארץ.

הספר השני, אני קלריס בין. לגמרי מאת לורן צ'יילד, נוסח עברי: גילי בר הלל סמו (הוצאת אגם, 2008), הוא סיפורה של קלריס, המתקשה להתרכז בכיתה וחושבת על כל מיני דברים "חסרי טעם ומיותרים".
מצטטת את דברי המורה לקלריס מתוך הספר:
"קְלָרִיס בִּין,
את לגמרי לוקה בחסר
במחלקת הריכוז.
לזבוב יש יותר
יכולת מיקוד והתמדה!"

ביקורת על הספר מוצגת באת דףדף.

בהמשר לסיפורה של קלריס, ממליצה בחום על הספר האופטימי, בעיניי, שלי הצב ההיפראקטיבי מאת דבורה מ. מוס (הוצאת יסוד, 2005).
מצטטת מאתר ההוצאה לאור: "סיפורו של שלי הצב הוא סיפורם של ילדים רבים בגיל בית הספר והגן אשר נושאים את מאפייני הפרעת קשב וריכוז. בין שההורים קוראים את הספור לילדם ובין שהילד קורא אותו בעצמו, שלי עוזר להסביר לקוראיו הצעירים מהי תופעת ההיפראקטיביות. הספר מלווה במדריך להורה/מורה שנכתב ע"י ד"ר רונית פלוטניק."
על מצבו החברתי של שלי ועל הטיפול הרגשי והרפואי בו - אפשר לקרוא באתר ההוצאה לאור.
לספר מצורף מדריך להורה ולמורה מאת ד"ר רונית פלוטניק.

לסיום, הספר אני זה אני ואני יכול... מאת דליה קרלין, מתוך הסידרה לילדים עם צרכים מיוחדים (הוצאת יסוד, 2007), המציג סיפור של קשיים, התמודדות והצלחה.
מצטטת מאתר הוצאת יסוד: "אז מה אם אני התלמיד הכי גרוע בכתה? אז מה אם התעודה שלי לא משהו? אז מה אם יש דברים שאני מתקשה בהם?
אז מה אם לפעמים לוקח לי זמן עד שאני מבין? אז מה אם המחשבות מתבלבלות אצלי בראש?
אז מה אם אני קצת שונה?
אז מה?
לא תאמינו איזה כשרון נפלא יש לי!
לא תאמינו איזה דברים נפלאים אני מסוגל לעשות!
ובואו אני אגלה לכם סוד: בהתחלה גם אני לא האמנתי."

סקירה של ספרי ילדים ונוער נוספים בנושא לקות למידה וכן בנושא הפרעות קשב וריכוז - בהמשך הדרך...

להתראות,
אילנה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה