דפים

יום שלישי, 4 בספטמבר 2012

"העולם זקוק לכל מיני מוחות"* - תסמונת אספרגר "על קצה המזלג"

ביומן הערוץ הראשון שודרה ביום ששי, 31.8.12, כתבה של אלון שרביט על "ילדי תסמונת אספרגר ברצף האוטיסטי."
לצפייה בכתבה - יש להעביר את הסמן בתחתית המסך לדקה 49.
מקווה שהכתבה תהיה זמינה לצפייה גם בהמשך.
כתבה נוספת, "מהי תסמונת אספרגר", שודרה בחדשות ערוץ 2 לפני כשנתיים.

משתפת בכתבה של אור קשתי מ"הארץ", 22.12.2006, "בבוקר הילדים עם "תסמונת אספרגר" לומדים עם כולם, אחה"צ הם יישארו לבד". 
מצטטת מהכתבה: "אלה הדברים הקטנים שמבחינים בין ילדים רגילים לבעלי "תסמונת אספרגר": לנהל שיחה עם חברים, לשחק כדורסל בשכונה, לקפוץ לסרט בקניון. ברקע מרחפים תמיד הקשיים ביצירת קשרים חברתיים ובפענוח סיטואציות יום-יומיות." 

למעוניינים להעמיק את ההיכרות עם תסמונת אספרגר, מוסיפה קישור למידע על התסמונת באנציקלופדיית YNET ובאתר עמותת אפ"י - אספרגר ישראל.

לאחרונה, נתקלתי במידע על ספר חדש: סוגיות של תפיסה חושית באוטיזם ובתסמונת אספרגר מאת אולגה בוגדשינה, בהוצאת אח. הספר אינו מוכר לי.
ספרי עיון נוספים בנושא תסמונת אספרגר, אף הם בהוצאת אח:
תסמונת אספרגר - מדריך להורים ולאנשי מקצוע מאת טוני אטווד.
תסמונת אספרגר: מדריך מעשי מאת ואל קומין, ג'וליה ליץ, וגיל סטיבנסון.
התערבות טיפולית בקרב ילדים עם לקות למידה לא מילולית או תסמונת אספרגר מאת ד"ר קתרין סטיוארט.
חשיבה ולמידה של ילדים עם תסמונת אספרגר - יצירת סביבה לימודית ראויה לתלמידים מאת פולה ג'ייקובסן.
לאכול ארטישוק - תסמונת אספרגר מנקודת הראות של אם מאת אקו ר. פלינג.

ספר נוסף, המוכר יותר, הינו המיקרה המוזר של הכלב בשעת לילה מאת מארק האדון בהוצאת מחברות לספרות, המציג מונולוג של נער הלוקה בתסמונת אספרגר.
בכתבת ביקורת על הספר משנת 2004, ביקשה אריאנה מלמד: "פיתחו לו כבר עכשיו את הלב."
בעקבות הספר - פרק מתוך התוכנית "קריאת כיוון", בו אבירמה גולן מארחת את רפאלה סלומון, הלוקה בתסמונת, את אמה, רבקה סלומון ואת עדנה מישורי, שניהלה בעבר את בית הספר לאוטיסטים "יחדיו" בתל אביב, והמרכזת כיום את תוכנית ה"התמחות באוטיזם - גישה רב מערכתית בטיפול ובחינוך" במכללת לוינסקי:


וגם...נקודת הראות של תומר בובליק בן ה-21 ממודיעין, אדם עם תסמונת אספרגר, פורסמה במקומונט מודיעין לפני כחודש. למרות שקיבל פטור משירות צבאי, "תומר התעקש לתרום למדינה והתנדב לצבא. כיום הוא משרת ביחידת ההסרטה של פיקוד העורף ומצטיין בתפקידו." סיפור על נחישות.
מצטטת מהכתבה:
ש: מתי הבנת שיש לך מגבלה כזאת?
ת: "כשהייתי קטן לא הבנתי מה יש לי. רק בתיכון סיפרו לי והבנתי. זה גם בגלל שההורים שלי לא התייחסו לזה במיוחד ולא עשו מזה עניין".
אתה זוכר איך הגבת? "לא התפלאתי ולא נבהלתי כשסיפרו לי, אפילו שמחתי שסוף סוף הייתה הגדרה למה שיש לי כי בכיתה ז כבר התחלתי לשאול שאלות. ידעתי שמשהו לא מסתדר ולא הבנתי מה. ביחס למצב בו הייתי לפני שבע שנים, אני לגמרי במקום אחר".

לפני כחודשיים יצא לאור ספר חדש של ג'ודי פיקו, חוקי הבית, על "ג'ייקוב האנט, נער בעל תסמונת אספרגר, לגמרי חסר תקנה בהבנת קודים חברתיים ובהבעת רגשות, וכמו לקויי אספרגר אחרים הוא ממוקד בנושא אחד — במקרה שלו, זיהוי פלילי..."
הספר עב הכרס (603 עמודים), המונח בערימת הספרים על יד הספה בסלון, ממתין לשעת חסד...

לפני סיום, הרצאה קצרה של טמפל גרנדין באתר TED: "העולם זקוק לכל מיני מוחות".* 
טמפל גרנדין, שאובחנה בילדותה כאוטיסטית, משוחחת על הדרך בה פועל מוחה, ומספרת על יכולתה "לחשוב בתמונות", שמסייעת לה לפתור בעיות שמוחות טיפוסיים מבחינה עצבית עלולים להחמיץ. טענתה היא שהעולם זקוק לבני האדם שנמצאים בקצה האוטיסטי של הספקטרום: החושבים הויזואליים, החושבים בתבניות, החושבים במלים, וגם כל מיני ילדים "חנוניים" וחכמים.
מומלץ בחום. 


ידיעה לסיום...ב-DSM V, ספר האבחנות הפסיכיאטריות האמריקאי החדש העתיד להתפרסם במאי 2013, תוצג הגדרה מחדש של אוטיזם, המבטלת אבחנות הקשורות לאוטיזם כגון תסמונת אספרגר ו-pervasive developmental disorder. הצעה זו שנויה במחלוקת.

תגובה 1:

  1. מדהים יפה אני אובחנתי בגיל 47 אני מנסה לקרוא .
    כמה שאני קורא יותר אני יותר מתחבר. ואני מפחד מתקרת זכוכית שלא אוכל לעבור.

    השבמחק