דפים

יום חמישי, 6 בספטמבר 2012

"למה רוב האנשים כל כך פוחדים ממתמטיקה?"

(כותרת הרשומה נלקחה מתוך הכתבה "חשבון פשוט" שעלתה היום למוסף "כלכליסט" ברשת. אתייחס לכתבה בהמשך.)

גם אני שייכת ל"רוב האנשים". גם אני פוחדת ממתמטיקה.
לפני כשנה קניתי לעצמי בשִֹמחה את ספר הילדים "איך בוטלה המתמטיקה"  שכתב ההיסטוריון פרופ' אביעד קליינברג, המלמד בחוג להיסטוריה כללית באוניברסיטת תל אביב. מצטטת מגב הספר: "בניגוד לנבואותיהן של המורות למתמטיקה, לא יצא לו מעולם לפתור בעיה מתמטית מאז עזב את בית הספר."
כשגיליתי את הספר בחנות הספרים חייכתי בהתרגשות. כבר בחנות קראתי מתוך הספר ש"המתמטיקה אשמה ביותר סיוטים מכל המפלצות גם יחד, כך לפחות מרגיש הנסיך הצעיר יוהנס. האם הוא יוכל בבוא היום להיות מלך - בלי לדעת מתמטיקה? האם המתמטיקה תמשיך להתקיים גם אם המלך יכריז על ביטולה? ומה יכול יוהנס לעשות בקשר לזה? ובכן, מתברר שאפשר לעשות משהו - אם יצליח יוהנס לשכנע את אבא שלו לעזור."
"איך בוטלה המתמטיקה" הוא ספר מחויך ומחכים, בעיניי. בסופו של דבר (וסליחה על ה"ספוילר") הנסיך יוהנס, גיבור הספר, מוכיח שאפשר להיות חכם ונבון ואפילו מצליח מבלי להיות מוכשר במתמטיקה והכי חשוב, כמו שמלמד אותו אביו, להיות בן אדם.
בכתבת ביקורת על הספר, רינת פרימו כותבת, בין השאר: "באחד ממוספי סוף השבוע האחרונים סיפר חיים יבין על מורה למתמטיקה בבית הספר שכתש אותו בעלבונות על חוסר חדות מתמטית. גבר מצליח בן שבעים הביט ברטרוספקטיבה על חייו ואחת הנקודות המשמעותיות של חיים אלה הייתה תחושת הכאב העמוק של ילד שנתנו לו בילדותו הרגשה שאם הוא לא יודע מתמטיקה, הוא מטומטם חסר יכולת. את המשוואה הזאת הגיע הזמן לטלטל."
לצערי, גם לי היה מורה כזה. 


מעִנין לעִנין...בהקשר למתמטיקה:
השבוע נודע ש"החינוך הישראלי בצניחה: 89 בעולם במתמטיקהלאחר שהפורום הכלכלי העולמי (WEF), שכולל 144 מדינות, פרסם את הדו"ח השנתי שלו, ולפיו מערכת החינוך הישראלית מדורגת רק במקום 53. מחברי הדו"ח מציינים לרעה ירידה ממקום 79 למקום 89 באיכות לימודי המתמטיקה והמדעים. "אם לא תטופל הסוגיה באופן יסודי, הרי שהיא עלולה לערער את מנועי החדשנות של ישראל", נכתב בדו"ח. ד"ר טלי נחליאלי, ראש החוג למתמטיקה במכללת לוינסקי, מגיבה לדו"ח בכתבה ומזכירה שבבתי-הספר היסודיים, עליהם מדבר הדו"ח, לומדים בין 35 ל-40 ילדים בכיתה.. לדבריה, "אם נזכור כי מתמטיקה היא מקצוע מופשט ומורכב, נראה כי בכיתות כאלה קשה יהיה להביא את הילדים להבנה עמוקה של המקצוע ולאהבה למתמטיקה". כמו כן, לדבריה, "יש למשוך למקצוע ההוראה אנשים טובים נוספים."


נקודת ראייה שונה ומעניינת מוצגת בכתבה "חשבון פשוט" שעלתה היום למוסף כלכליסט, בה מוצג ראיון עם פרופ' איאן סטיוארט מאוניברסיטת וורוויק, אחד המתמטיקאים החשובים בני זמננו, שחשיבותו אינה נובעת ממחקרים מתמטיים פורצי דרך, אלא דווקא ממפעל חייו מעורר ההשראה: חיבור הציבור הרחב למתמטיקה. על פי הכתבה "בשורה של ספרי מדע פופולרי שחיבר הצליח פרופ' איאן סטיוארט במשימה כמעט בלתי אפשרית: להפוך את המתמטיקה למרגשת בעיני הציבור הרחב. אילו בבתי הספר היו עוסקים פחות בצד הטכני של המקצוע ויותר בהיבטים היצירתיים שלו זה היה קורה מאליו, אומר מי שמכונה "כוכב הרוק של המתמטיקה". 
בכתבה מוצגות שלוש חידות מתמטיות ופתרונן בסופה. לכשעצמי, לא ניסיתי עדיין לפתור אותן...
ל"מיטיבי לכת" במתמטיקה, שמות שני ספריו של פרופ' איאן סטיוארט שתרגמו לעברית לאחרונה: "לאלף את האינסוף", המכיל סקירה בסיסית של עשרים תחומים מתמטיים שונים (בהוצאת ספרי עליית הגג וידיעות ספרים) ו"תיבת האוצרות המתמטיים של פרופסור סטיוארט", המרכז חידות מתמטיות משעשעות (בהוצאת כנרת, זמורה-ביתן).


לפני סיום, מעלה מבחר קישורים מתמטיים. מקווה שיימצא בהם עניין ושימוש. 
מאמרים בנושא תלמידים מתקשים במתמטיקה בתוך אתר מרכז מורים ארצי במתמטיקה לחינוך היסודי.

פרויקט להסבת שיעורים נבחרים מאקדמיית קהאן לעברית. (עוד על הפרויקט בפורטל מס"ע בניהולו של עמי סלנט).


לסיום, מתמטיקה עם חיוך - קטע מתוך הסרט (1951) Ma & Pa Kettle Back on the Farm : "פתרון" של בעיית כפל וחילוק:


מומלץ לצפייה גם לרוב האנשים שפוחדים ממתמטיקה!



הרשומה מוקדשת בהערכה, בהוקרה ובידידות לאורית ולאיריס, שמתמטיקה היא הממלכה שלהן.

3 תגובות:

  1. אילנה יקרה
    כמנויה ראשית בבלוג שלך
    אני מוכרחה לציין שהנושא שהעלית כאן הפעם מאד רלוונטי, וכמה מהאנשים היקרים לי כבר יקבלו קישור ישיר אליו.
    תודה על ההזמנה לקחת חלק בהגיגיך
    אוהבת
    סיגלית

    השבמחק
  2. סיגלית יקרה,
    שמחה שאת המנויה הראשית שלי.
    תודה גדולה על משוב הבכורה המחזק!
    שלך,
    אילנה

    השבמחק
  3. "המתמטיקה אשמה ביותר סיוטים מכל המפלצות גם יחד, כך לפחות מרגיש הנסיך הצעיר יוהנס. האם הוא יוכל בבוא היום להיות מלך – בלי לדעת מתמטיקה? האם המתמטיקה תמשיך להתקיים גם אם המלך יכריז על ביטולה? ומה יכול יוהנס לעשות בקשר לזה? ובכן, מתברר שאפשר לעשות משהו – אם יצליח יוהנס לשכנע את אבא שלו לעזור."
    הקטע הוא מתוך איך בוטלה המתמטיקה, מאת, אביעד קליינברג בהוצאת ידיעות ספרים וספרי חמד. הספר אינו ממש קשור למתמטיקה אלא יותר ליחסים שבין יוהנס הצעיר לבין אביו המלך, אבל ניכר וברור שהמחבר מקרין חרדת מתמטיקה רצינית. שווה לקרוא את הביקורת של גדי אלכסנדרוביץ, ד"ר למדעי המחשב מהטכניון, (חפשו בגוגל: "איך בוטל איך בוטלה המתמטיקה" ו-"איך בוטל "איך בוטלה המתמטיקה" – סוף דבר". ד"ר אלכסנדרוביץ' מסביר מה ענייני ומה אינו ענייני ומנתח יפה, לטעמי את העלילה, את המחבר וגם את ההתקפה הישירה על המתמטיקה.

    לכל חרדי המתמטיקה -- אני מזמין אתכם לקרוא מאמרים בנושא מתמטיקה וחינוך מתמטי באתר שפונה להורים (וגם לסבים ולסבתות, ואפילו למורים) ומנסה להציע ידע, גישה, עקרונות וגם כלים מעשיים כיצד להנגיש מתמטיקה לילדים וכיצד לפתח להם את החשיבה המתמטית ומהן דרכים מועילות ללמד נושאים שונים במתמטיקה ומדוע. האתר נקרא: "מר חשבון, אל"ף בי"ת של אחת ושתיים"

    השבמחק