דפים

יום רביעי, 19 בספטמבר 2012

קולנוע מיוחד מקוון : "כמה קשה זה יכול להיות" - לקות למידה (1)

במבט של געגוע למדור "סינמתיא תל אביב" באתר מתי"א תל אביב, שנסגר בימים אלה בהחלטה מנהלתית של מט"ח, ובמבט קדימה - אני מודיעה בשִׂמחה על פתיחתו של קולנוע מיוחד מקוון, כאן, עכשיו, וברחבי הרשת, כמובן.

מזמינה להקרנת הבכורה המוקדשת לנושא הנרחב של לקות למידה
אנא התרווחו בכורסא הביתית וצפו במבחר הסרטונים והסרטים!

כ"פרומו" להקרנה, סרטון מפעים, בעיניי, כל ילד הוא פלא עם פרופ' אלי זמסקי, נשיא המכללה האקדמית לחינוך אחווה, המספר על תפיסת עולמו כמנהל בהעצמת כל תלמיד ותלמיד ועל זיכרון ילדות אישי.
המסר של פרופ' זמסקי: "התפקיד של המערכת זה לגלות את הפלא שבבן אדם, של כל ילד, ולפארו ולרוממו, כדי לגאול אותו..."

ולאחר ה"פרומו" - נקודת ראות של ילד/ה, המפגין "עד כמה קשה זה יכול להיות":

Building Their Tommorrows, Today הינו סרטון אנימציה קצרצר (באנגלית, ללא תרגום) המציג חלק מהסימנים ללקות למידה. 



השורה התחתונה בסיום הסרטון הינה: Encourage, Enable, Empower - עודד, אַפְשֵׁר, הַעֱצֵם!

סרטון נוסף, דיסלקסיה, המכוון לילדים, מוצג באתר בריינפופ. הסרטון פתוח לצפייה למנויים בלבד.
מצטטת מהאתר: "שמעתם שלחבר שלכם יש דיסלקציה, אבל מה זה בדיוק? בסרטון זה תום ומובי מספרים לכם על המצב המיוחד הזה שמשפיע על אלפי ילדים ומבוגרים כאחת. תגלו למה לדיסלקטים קשה לזהות מילים מסוימות, ולמה הם מתקשים בקריאה. זה לא אומר שהם טיפשים, כמה מהאנשים המבריקים, היצירתיים והמפורסמים ביותר בהיסטוריה האנושית היו דיסלקטים!"

מעלה שוב קישור לשירה של נעמי שמר, בראשון לספטמבר, המספר על התחושות והפחדים בראשון לספטמבר, יום החזרה לבית הספר, עבור תלמידים עם לקויות למידה והפרעות קשב. השיר מבוצע הפעם על ידי מירב יוסף.

עוד מנקודת הראות של ילדים, שני סרטים קצרים: 
הסרט הראשון - קריאה תמה של תמיר טרבלסי, תלמיד בית-הספר המקיף דתי גרוס בקריית גת. 
הסרט, שאורכו כ-13 דקות, מציג את סיפורו המרגש של תמיר שלא מוותר על זכותו לדעת קרוא וכתוב לאחר שנים בהם המבוגרים ויתרו על החלום הזה לגביו.

הסרט השני - אני אואב אותך, בויים על-ידי ויקטור לגזיאל. השחקנים בסרט הינם תלמידי חטיבת הביניים הרצוג בחולון. 
(זהירות, "ספוילר"!)
בסרט, שאורכו כ-13 דקות, מוצג  סיפורו של מאור, לו הפרעות קשב וריכוז וקשיים בלימודים. במקום ללמוד הוא מצייר. משפחתו והמורים מפרשים זאת כעצלות. יעל, ילדה מכיתתו, מציעה לו להצטרף לעיתון בית-הספר כמאייר. מאור נענה לבקשתה, וגם מצייר את יעל על קיר אולם הספורט של בית-הספר. ליד הציור הוא כתב: "אני אואב אותך".
לסרט המוצג באתר "בין הצלצולים" נלווית הפעלה לתלמידים.

סרט גמר עטור פרסים שכתב וביים יובל שמעוני, בוגר המגמה לקולנוע וטלויזיה במכללת תל חי, הינו  עשה שאדע.
הסרט, שאורכו כ-30 דקות, מציג את סיפורו של הנער אלי, שסובל מדיסלקציה, אבל המשפחה והסביבה השכונתית חושבת שהוא עצלן. אלי חרד מבר המצווה והעליה לתורה, שם יאלץ לקרוא בקול רם בפני קהל.
זהו סרט רגיש ונוגע ללב, בעיניי, שזכה בפרס ראשון בפסטיבל הסטודנטים (תל אביב 2005), פרס שני בתחרות סרטי מכללות, ציון לשבח בפסטיבל ירושלים ובמקום הראשון בפסטיבל הבינלאומי לסרטי סטודנטים ב-2004.
שימו לב, מעת לעת הסרטון אינו זמין לצפייה. ממליצה בחום לא לוותר!

עם הפנים לילד:
בפורטל עוגן של מט"ח - פורטל ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז בישראל, מוצגים מבחר סרטונים בנושא ליקויי למידה. הסרטונים מְכוּוָנִים לילדים ולנוער. 
הסרטונים שלהלן מוצגים על-ידי עפרה רזאל, העומדת בראש תחום צרכים מיוחדים במט"ח.
בסרטון חשוב לשתף - עפרה רזאל מייעצת לתלמידים לשתף את ההורים, את יועצת בית הספר ואת המורים. כמו כן, היא מתייחסת לדימוי העצמי של תלמידים עם לקויות למידה ומעודדת אותם לא לתת להפרעות הקשב והריכוז ולליקויי הלמידה לפגוע בעוגן שלהם, בדימוי העצמי שלהם.

בפורטל עוגן מוצגים גם סרטונים בהם סטודנט ותלמיד תיכון מספרים על הצלחתם בזכות נחישות והתמדה ועוד.

ממליצה (שוב) בחום לגלוש לפורטל ולצפות בסרטונים רבים נוספים.

ב-YOUTUBE מוצג הסרט כשהאסימונים נגמרים עם Richard Lavoie, המתמקד בהתמודדות של מורים והורים עם קשיי התנהגות של ילדים עם ליקויי למידה:




כמו כן, ב-YOUTUBE אפשר לצפות בחלק מהסרט כמה קשה זה יכול להיות, בו ריצ'ארד לאבוי מתעד סדנה שהוא מעביר לקבוצה של הורים, מורים, מורות חינוך מיוחד ותלמידים עם לקות למידה וללא לקות למידה. הסרט ממחיש  כיצד מתפתחים  תסכול, חרדה ומתח במהלך שיעור בכיתה ומציע הצעות להתמודדות עם הקשיים.





לידיעתכם, ההקרנות הבאות בקולנוע המיוחד המקוון יוקדשו לעדויות מהשטח ולהרצאות בנושא לקויי למידה.
הכינו מראש כרטיסים להקרנה!

צפייה מהנה!
אילנה

2 תגובות:

  1. לקויות ללמידה הן משהו מאוד רחב. יש לקויות למידה בתחומים רבים ואופן הטיפול בהם הוא שונה. מה שכן, בכל מערכת חינוך צריך להכיר את כל לקויות הלמידה ולדעת להיערך בהתאם ולדעת איך לעזור לתלמידים הלוקים בלקות הלמידה.

    השבמחק
  2. אפשר לקבל את הסרט כשהאסימונים נגמרים במייל

    השבמחק