דפים

יום שבת, 30 במרץ 2013

מורים עם ליקויי למידה (רגע לפני קיומו של כנס "דלתות נפתחות")

רגע לפני קיומו של כנס "דלתות נפתחות", הכנס השני בנושא מורים ומרצים עם ליקויי למידה, שייערך ב-9 באפריל 2013 במכון מופ"ת בתל אביב, מעלה רשומה קצרה המכילה התייחסות לנושא.
אישית, הנושא אינו מוכר לי דיו. 

הסוגיה של העסקת מורים עם ליקויי למידה מוצאת ביטוי בכתבתה של לימור גל ב"הארץ" (14.2.08), שלום כיתה עלףבכתבה נשאלת השאלה מה קורה כשהמורה כותבת על הלוח בשגיאות והתלמידים מתקנים אותה? האם זו חוויה חינוכית, כמו שטוענים המורים הדיסלקטים, או כישלון של מערכת החינוך, כמו שטוענים המתנגדים, שמעדיפים מורה היודע לאיית?
מהכתבה עולים חילוקי דעות בנושא. בעוד אשר למומחית ללקויות למידה, ד"ר עמלה עינת, יש ספקות לגבי שילוב מורים בעלי לקויות, הרי שאנשי מקצוע ממרכזי התמיכה לבעלי הלקויות, ביניהם ד"ר ורדה שרוני, חושבים שהחששות אינם מוצדקים. התייחסויות נוספות - בכתבה.

מסתבר שהסוגיה שנוית המחלוקת של ההעסקה של מורים עם ליקויי למידה, הזוכה לתשובות שונות, עדיין לא נחקרה לעומקה בישראל.
לאור הנאמר לעיל, יש חשיבות רבה, בעיניי, למחקרן של ד"ר גילה ווגל וד"ר ורדה שרוני הנסקר בשני המאמרים שלהלן.
מאמרן של ד"ר גילה ווגל וד"ר ורדה שרוני, הלקות נכנסת לכל פינה - פרספקטיבות של מורים עם ליקוי למידה, מוצג במהדורה הדיגיטלית של "דפים", כתב עת לעיון ולמחקר בחינוך, מכון מופ"ת , מס' 48, עמ' 47- 73.
המאמר מציג פרספקטיבות של 12 מורים עם ליקויי למידה, מאובחנים או מזוהים באופן  אישי, 10 נשים ו-2 גברים, בגילאים 56-28, עם ותק של 26-2 שנים בהוראה. כלי המחקר היה ריאיון מובנה הכולל שאלות פתוחות ושאלות סגורות. בניתוח תוכן איכותי זוהו שלוש תמות מרכזיות המרכיבות את הסיפור של מורים אלו: התייחסות לתפיסת תפקודם העכשווי כמורים, המבטאת תחושת מסוגלות לצד זיכרונות עבר על אודות הלקות; חשיפת הלקות, עיתויה והקשרה; השפעת הלקות על עבודתם המקצועית ועל תפיסתם החינוכית.
תקציר המאמר הנ"ל מוצג בפורטל מס"ע בניהולו של עמי סלנט.


מאמר נוסף של ד"ר גילה ווגל וד"ר ורדה שרוני - מורים, למרות ובגלל ליקויי למידה, פורסם בכתב העת "הד החינוך" כרך 6 (יוני 2011, עמ' 98- 100).
מצטטת מהמאמר: "גם מחקרנו מראה שמורים עם ליקויי למידה סבורים שהם מתפקדים היטב בהוראה למרות הליקויים וגם בגלל הליקויים. לדבריהם, הם מגלים רגישות והבנה גבוהה יותר מעמיתיהם לקשיים של תלמידים המתמודדים עם קשיי למידה וליקויי למידה. הם קושרים את יחסם המיוחד לתלמידים - עם ובלי ליקויי למידה - לליקוי הלמידה שהם סבלו וסובלים ממנו. לרובם יש עמדה חיובית נחרצת בנוגע לשילובם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה, אך הם מגדירים את התנאים לשילוב מוצלח."
גם תקציר מאמר זה מוצג בפורטל מס"ע באדיבותו של עמי סלנט, מנהל הפורטל.
במסגרת הכנס "דלתות נפתחות" ירצו ד"ר ורדה שרוני וד"ר גילה ווגל בנושא "מה אנחנו לומדים מ-80 מורים ופרחי הוראה על לקותם".

מוסיפה קישור לרשימת מקורות לכנס "דלתות נפתחות" המוצגת באתר מכון מופ"ת.

מעִניין לעִניין, מעלה מידע על ספרן של ד"ר אורית דהן ואורלי צדוק, מִלְקוּת לְחֵרוּת - מבט אישי ומקצועי על ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז (הוצאת הקיבוץ המאוחד ומכון מופת, 2012).
הספר עוסק בסיפור חייהן של שתי בעלות מקצוע בתחומי הפסיכולוגיה והחינוך שתחום התמחותן הוא אנשים עם ליקויי למידה ועם הפרעת קשב וריכוז והן עצמן מתמודדות עם קשיים דומים. הספר מביא את זיכרונותיהן ואת חוויותיהן לאורך מעגלי החיים: ילדות, צבא, לימודים באקדמיה, תעסוקה, זוגיות והורות. 
לכל אחד מפרקי הספר שני חלקים משלימים: החלק הראשון הוא דיאלוג בין הכותבות, המעז להתבונן בקשיים שמזמנים החיים עם ליקויי למידה והפרעת קשב וריכוז, בדרכי ההתמודדות וביכולות הנוצרות בעקבות התמודדות זו; החלק השני עוסק בניתוח תיאורטי של הנושאים העיקריים שעלו בדיאלוג, ובהמלצות להתמודדות מעשית.
ניתן לקרוא את תוכן העניינים ופתח דבר של הספר באתר מכון מופת.
בעיתון פסיכואקטואליה (אוקטובר 2012) מוצג ראיון של צילה טנא עם מחברות הספר (ר' שם, עמ' 50-53).
כאן מוצגת ביקורת על הספר.

לפני סיום, מעלה סרטון קצר המכיל ראיון עם ד"ר אורית דהן ואורלי צדוק במסגרת התוכנית "חיים טוב" בערוץ 2:

ד"ר אורית דהן תשתתף בפנל בנושא "אורות וצללים" - מורים ומרצים לקויי למידה בכנס "דלתות נפתחות".

מקווה לעקוב אחר תכני הכנס ולשתף בהמשך. 

להתראות,
אילנה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה